Dysleksi-tester for barn og voksne

Dysleksi er en vanlig lese- og skrivevanske som rammer omtrent én av ti personer. Mange går gjennom livet uten en diagnose og får dermed ikke tilrettelagt hjelp eller intervensjon. Dette kan føre til utfordringer i skole, arbeidsliv og hverdagen generelt.

På denne siden har vi samlet ulike dysleksi-tester, som er er enkle verktøy som kan gi deg en indikasjon på om du bør oppsøke en spesialist for videre utredning. Du vil finne følgende tester:

1. Colorado-spørreskjemaet for lærevansker – lesedel (CLDQ-R)
2. Selvvurdering for dysleksi hos voksne (International Dyslexia Association)
3. The Adult Reading History Questionnaire (ARHQ)

Alle dysleksi-testene er oversatt til norsk. Det er viktig å understreke at testene kun er screeningsverktøy og ikke formelle vurderinger av verken forelder eller barn. Dersom du er bekymret for leseutviklingen, anbefaler vi at du tar kontakt med skolen, en lisensiert barnepsykolog eller fastlegen for en mer grundig vurdering.

Les også: Disse dysleksihjelpemidlene gjør lesingen til en lek.

1. Colorado-spørreskjemaet for lærevansker – lesedel (CLDQ-R)

CLDQ-R er et screeningsverktøy utviklet for å vurdere risikoen for lesevansker (dysleksi) hos barn i skolealder (Willcutt, Boada, Riddle, Chhabildas, DeFries & Pennington, 2011). Normative scorer for skjemaet er basert på foreldres vurderinger av sine barn i alderen 6–18 år, samt faktiske lesetester av disse barna. Forskning av Willcutt et al. (2011) har vist at CLDQ-R er godt pålitelig.

Spørsmål Velg
1. Har vanskeligheter med staving
2. Har/hadde vansker med å lære bokstavnavn
3. Har/hadde vansker med å lære fonetikk (lyder ut ord)
4. Leser sakte
5. Leser under klassetrinnsnivå
6. Trenger ekstra hjelp på skolen på grunn av lese- og stavevansker

Scoring:
Totalscore < 16: Minimal risiko
Totalscore 16-21: Moderat risiko
Totalscore > 21: Betydelig risiko

2. Selvvurdering for dysleksi hos voksne – International Dyslexia Association

Denne selvvurderingen er utviklet av Fran Levin Bowman, Ed.D., og Vincent Culotta, Ph.D., anerkjente eksperter innen læringsvansker og nevropsykologi. Dr. Bowman var en pioner innen dysleksipedagogikk, mens Dr. Culotta er en sertifisert nevropsykolog med spesialisering i læringsvansker og ADHD. Deres arbeid har hjulpet utallige personer med lese- og skrivevansker, og denne testen er basert på deres omfattende erfaring og forskning.

Instruksjoner: Svar "JA" på de spørsmålene som gjelder for deg: Hvis du svarer ja på sju eller flere spørsmål, kan det være en indikasjon på dysleksi. Vi anbefaler da at du vurderer en konsultasjon med en spesialist for en mer grundig vurdering. 

JA
1. Leser du sakte?
2. Hadde du problemer med å lære å lese da du gikk på skolen?
3. Må du ofte lese noe to eller tre ganger før det gir mening?
4. Er du ukomfortabel med å lese høyt?
5. Hopper du over, bytter om eller legger til bokstaver når du leser eller skriver?
6. Gjør du fortsatt stavefeil i skrivingen din selv etter bruk av stavekontroll?
7. Synes du det er vanskelig å uttale sjeldne flerstavelsesord når du leser?
8. Foretrekker du å lese magasiner eller korte artikler fremfor lengre bøker og romaner?
9. Synes du det var ekstremt vanskelig å lære et fremmedspråk på skolen?
10. Unngår du arbeidsoppgaver eller kurs som krever omfattende lesing?

3. The Adult Reading History Questionnaire (ARHQ)

Spørreskjemaet for voksen lesehistorie (ARHQ) er et screeningverktøy utviklet for å måle risikoen for lesevansker (f.eks. dysleksi) hos voksne (Lefly & Pennington, 2000). Det kan imidlertid også bidra til å vurdere risiko hos barn, spesielt før skolealder. Lesevansker er sterkt arvelig – mellom 30 og 60 % av barna med en dyslektisk forelder vil selv utvikle dysleksi. En måte å estimere risikoen for lesevansker hos førskolebarn er derfor å kartlegge foreldrenes egen lesehistorie.

Dette spørreskjemaet ble utviklet basert på foreldres selvrapportering om egen lesehistorie, kombinert med faktiske tester av barnas leseferdigheter. Dersom en forelder scorer høyt på ARHQ, har barnet en høyere risiko for å utvikle lesevansker.

Instruksjoner: Velg tall i nedtrekksmenyen som passer deg best. Du vil få beskrivelse på noen av tallene for å vise hva som er ytterpunktene. Du kan likevel velge tall imellom selv om det ikke har en beskrivelse i parentes.

Spørsmål Velg
1. Hvordan vil du beskrive din holdning til skolen da du var barn?
2. Hvor store vansker hadde du med å lære å lese på barneskolen?
3. Hvor mye ekstra hjelp trengte du for å lære å lese på barneskolen?
4. Byttet du noen gang om rekkefølgen på bokstaver eller tall da du var barn?
5. Hadde du vanskeligheter med å lære bokstav- og/eller fargenavn som barn?
6. Hvordan vil du sammenligne dine leseferdigheter med andres i barneskolen?
7. Hvor mye slet du med å fullføre skolearbeid sammenlignet med andre i klassen?
8. Hadde du vanskeligheter i engelskfag på videregående eller universitet?
9. Hva er din nåværende holdning til lesing?
10. Hvordan vil du sammenligne din nåværende lesefart med andre på din alder og utdanningsnivå?
11. Hvor mye lesing gjør du i forbindelse med jobb?
12. Hvor store vansker hadde du med å lære å stave på barneskolen?
13. Hvordan vil du sammenligne dine nåværende staveferdigheter med andre på din alder og utdanningsnivå?
14. Har foreldrene dine noen gang vurdert å la deg gå et skoleår om igjen på grunn av akademisk svikt (ikke sykdom)?
15. Har du vanskeligheter med å huske navn på personer eller steder?
16. Har du vanskeligheter med å huske adresser, telefonnumre eller datoer?
17. Har du vanskeligheter med å huske komplekse muntlige instruksjoner?
18. Bytter du for øyeblikket om rekkefølgen på bokstaver eller tall når du leser eller skriver?

Instruksjoner for poengberegning

1. Summer tallene i boksene og noter totalscoren.

2. Hvis respondenten er mann, gjelder følgende grenseverdier:

- totalscore under 21 = minimal risiko
- totalscore 21–26 = moderat risiko
- totalscore over 26 = betydelig risiko

3. Hvis respondenten er kvinne, gjelder følgende grenseverdier:

- totalscore under 14 = minimal risiko
- totalscore 14–19 = moderat risiko
- totalscore over 19 = betydelig risiko

Du kan lese mer om poengsummen din her.

Avsluttende ord

Dysleksi kan påvirke både barn og voksne i ulik grad, og tidlig identifisering av lese- og skrivevansker kan gjøre en stor forskjell i hverdagen. De tre testene på denne siden er nyttige verktøy for å vurdere risikoen for dysleksi.

Selv om disse testene kan gi en indikasjon på lesevansker, er de ikke en erstatning for en profesjonell vurdering. Hvis du eller barnet ditt scorer høyt på en av testene, anbefaler vi at du tar kontakt med en spesialist for en grundigere utredning. Med riktig støtte og tilrettelegging finnes det gode muligheter for å mestre lesing og skriving på en bedre måte.

Hvis du synes lesing er en utfordring, anbefaler vi å sjekke ut Norges mest populære dysleksihjelpemidler:

I tillegg har vi nylig fått inn leselinjaler, som hjelper leseren med å følge linje for linje: Leselinjal for dysleksi.

Ofte stilte spørsmål

Nettbaserte quizer for dysleksi kan gi en indikasjon, men kan ikke brukes til å stille en diagnose. En fagperson må gjøre en grundig vurdering.

Du kan starte med en dysleksi-test på nett, men en sikker diagnose krever utredning hos en logoped eller psykolog. De vurderer lese- og skriveferdigheter og gir råd om tilrettelegging.

Ja, flere nettsteder tilbyr gratis dysleksi-tester. Vi har samlet tre populære tester og oversatt dem til norsk på denne siden her.

Det finnes flere gratis dysleksi-tester på nett. Vi har samlet tre populære og gode tester. De kan gi en pekepinn, men erstatter ikke en profesjonell utredning.

For en grundig sjekk må du kontakte en spesialist, som en logoped eller psykolog. De gjennomfører tester som kartlegger lese- og skrivevansker.

En logoped, psykolog eller spesialpedagog kan diagnostisere dysleksi etter grundige tester av lese- og skriveferdigheter.

Utredningen innebærer samtaler, lese- og skrivtester samt vurdering av tidligere utfordringer.